BLOGG

Stress och ordets lagom innebörd

Av Marlene i Motivation | november 28, 2013

Ordet lagom – är faktsikt ett väldigt bra ord! Vad som är lagom för dig behöver inte vara lagom för mig – utan det gäller att hitta sitt eget lagom i allt!

Ett ord jag hör ofta omkring mig är ordet stress. För stressen finns överallt runtomkring oss. En del positiv stress som får oss att prestera en del mindre positiv när den börjar smyga sig på, får oss att prestera sämre samt börja tappa oss själva på vägen. När tiden blir knapp så är det trots allt viktigt att mellanåt fortsätta att göra saker som vi mår bra av, även vi upplever att tiden inte finns där. Till exempel vet jag att en av de vanligaste orsakerna till att inte träna är tidsbrist. Men vissa saker får man nästan mer tid av trots att det tar tid , vilket jag kommer tillbaka till senare.

Alla personer reagerar olika på stress, dels tror jag det beror på hur man är som person, men också en vanesak – utifrån vilket tempo man är van vid att hålla. Vilket som så gäller det alltid att lyssna på sig själv när man känner att stressen börjar närma sig och påverka ens eget välmående. Ingen kan då säga att kollegan har ju mycket mer att göra och hur kommer det sig att den personen klarar det. Det är helt oväsentligt – för alla är vi olika och hur man själv reagerar i olika situationer är det som är viktigt.

De flesta personerna klarar av att leva ett stressat liv under en viss tid, men när arbetsbelastningen inte bara är tillfällig utan ihållande så kan de gå för långt och kroppen och knoppen börjar ta skada.

Det finns framförallt tre bidragande orsaker till att vi upplever stress: Brist på egenkontroll (ex känner inte vi räcker till eller hinner med allt vi ska), brist på stöd från omgivningen (ex chefen ställer orimliga krav, familjen stöttar inte) och brist på mening med det vi gör (uppgifterna intresserar oss inte, det känns meningslöst). När vi har tagit reda på orsaken gäller det att göra något åt det – bästa redskapet är alltid att prata om det vi känner, få personer runt omkring oss att förstå och se om det kan göra något för att hjälpa oss eller om det är brist på egenkontroll som är orsaken att de kanske kan avlasta oss med annat, men även känslan av att någon vi litar på vet hur vi känner.

 En annan viktig faktor är att bli medveten om de orimliga krav som du ställer på dig själv. Om du känner du har svårt att leva upp till det – så är de helt enkelt orimliga. Och för att kunna ta itu med det måste du först bli medveten. Det är många gånger kraven man ställer på sig själv som avgör om man känner stress eller inte. Antingen kan man här förändra situationen ex att ta på sig mindre saker att göra, eller helt enkelt -ändra inställningen och vara nöjd som det är för en stund. Att inte ständigt jaga vidare. Det är tips som jag har fått med mig på vägen som jag känner hjälper mig att hålla stressen borta. Att det är ok! Min mamma bestämde sig vid ett tillfälle att hon bara skulle lägga ner hälften så mycket tid som innan på jobbet (hon jobbar som lärare). Hennes egen respons på detta var att ingen märkte någon skillnad – mer än att hon själv mådde mycket bättre!
Givetvis vill jag även lyfta fram träningens förmåga när vi pratar om stress. Träningen gör fantastiska saker med kroppen. Kroppen producerar må bra hormonerna dopamin, serotonin och endorfiner när vi tränar som ger en viss lugnande effekt efter träningen. Vi blir mer effektiva och orkar helt enkelt mer. Likaså är kosten lika viktig. Konstgjorda produkter, fett och socker i överflöd gör oss sega och sjuka – medan rena produkter, frukt, grönt och rent kött och fisk ger motsatt effekt. Likväl som sömnen håller stressen borta.
Så som jag alltid brukar säga – ett helhetstänk som gäller här också. Ta tid mellanåt att bara reflektera över vad som är viktigt i livet, vad lagom är inom olika områden.
Så stressa lagom och njut av dagen!

 

Inga kommentarer till "Stress och ordets lagom innebörd"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

TAUDIEN TRAINING | 073 – 641 66 06 | MARLENE@TAUDIENTRANING.SE