BLOGG

Löpning i olika former

Av Marlene i Träning | september 13, 2014

Löpning är så hett som det bara kan vara just nu och idag är det Helsingborgs Marathon! Det känns verkligen häftigt att loppet har blivit så stort och så omtalat innan det ens har genomförts. All eloge till Simon och Andreas som står bakom arrangemanget – ödmjuka och fulla av liv.

taudien maj 122 200x300 Löpning i olika formerDet jag tycker känns roligt är att många ska springa som aldrig tidigare sprungit ens i närheten av de sträckorna, men fick motivation till att springa just med tanke på ett Marathon skulle genomföras i den egna hemstaden. Ibland är det inte så mycket som behövs för att fånga intresset. Jag kan tänka på när jag haft event och träningsresor och kört löpskolning och personer som aldrig tyckt om att springa har börjat få upp ögonen för det och till och med tyckt det var roligt när de fått lite hjälp med löpningen och vet vad de ska tänka på. Det blev då plötsligt så mycket mer än bara löpning och bara med små justeringar kan man springa så mycket bättre. När jag var i Torekov på en träningsweekend i somras var det en av deltagarna som först inte tänkt följa med, då hon kände sig totalt utmattat och orkeslös. En helg senare med massor av träningsglädje tillsammans med andra deltagarna var energin tillbaka. Efter helgen fick jag ett mail om att hon aldrig brukar springa, men efter löpskolningspasset så hade nya ögon för löpning och hade sprungit ända ner till havet och badat och att det var en befriande känsla.

Det jag tycker är roligt med att träna i grupp är att alla kan vara på olika nivåer, man peppar varandra och energin man skapar tillsammans blir så mycket större än på egen hand. En av mina kunder har länge haft som mål att komma under timmen på milen. Nu förra veckan efter mycket löpning och framförallt för hennes del mycket jobb med teknik, att stärka upp kroppen och få lite mer fart på benen så lyckades hon. Att komplettera löpningen med annan träning tror jag absolut är att föredra, då kroppen stärks på ett annat vis och skaderisken minimeras även vid en variationsrik träning. Ni kan få lite tips på bra övningar att variera löpningen med i den nya tidningen Spring som jag skriver i, där ni i första numret kan läsa om teknik för utfall och variationer på övningen. taudien maj 010 3 243x300 Löpning i olika former

För er som vill ha lite mer hjälp med att få bättre driv i löpsteget och lägga till lite kompletterande träning för att stärka er löpning så kör jag 5 oktober igång en kurs i löpstyrka. Vi kommer där att fokusera på övningar med i huvudsak ben, bålstyrka och mycket helkroppsövningar. Vi kommer nöta lite backar i olika form med olika övningar och även kolla en del på löptekniken. Söndagarna 09.30 i Pålsjö, 8 veckor för 600:- Efteråt får du även med ett litet träningsprogram hem så du kan fortsätta att köra övningarna på egen hand.

För dig som inte hittat charmen med löpning så är mina två största tips att springa i grupp samt få hjälp med din löpteknik. Kör hårt!

 

 

 

 

 

Inga kommentarer till "Löpning i olika former"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

TAUDIEN TRAINING | 073 – 641 66 06 | MARLENE@TAUDIENTRANING.SE