BLOGG

Löpning inför vårens lopp!

Av Marlene i Träning | april 8, 2014

Löpträning inför våren lopp!

Jag har nu kört 4 pass med min löpgrupp inför Springtime och det är fantastiskt roligt att följa deras utveckling inom löpning. Genom lite extra tjat om tekniken varje vecka så har de samtliga redan ett mycket bättre löpsteg.

Jag tänkte här dela med mig av vad vi har gjort på våra pass som ni andra kan ta del av.

Första passet började vi fokusera på ren teknik. Genom att få in tekniken i löpningen går det att hämta många sekunder eller till och med minuter. Som med alla invanda beteenden så känns det ovant och svårt i början, men genom att fortsätta kämpa på med rätt teknik så kommer det automatiskt sen.

Löpteknik:

Sträck på dig: Nacken ska gå i en rak linje ner till rumpan. Känn att du blir 2 cm längre.

Armarna: Ha armbågarna intill kroppen och hjälp till med armpendeln som du får mycket kraft ifrån.

Knäna: Lyft upp knäna ordentligt och spring med lätta steg, som om du skulle springa på tunn is.

Isättningen: Se till att din fotisättning är med främre delen av foten. Sätter du i hälen blir du väldigt tung i steget och lägger mycket vikt på dina knän. Försök att bara ha precis lätt böjt ben när foten når marken. Böjer du benet för mycket tar det för mycket kraft att skjuta ifrån.

Höften: Skjut fram höften, då kommer du längre på varje steg utan att det tar mer energi.

Steget: Spring med korta, snabba steg som det i början kan vara en god idé att räkna. Målet är att ha ca 180 fotisättningar per minut. De flesta av oss tar för få steg som istället blir långa och tunga. I min löpgrupp låg de mellan 120 och 160 steg vid första löptillfället.

Tips:

Det finns massor övningar att göra för detta, där man verkligen fokuserar på tekniken ovan. Spring gärna två och två och titta på varandra och påminn varandra med jämna mellanrum. Jag brukar säga till mina kunder att i början växla mellan rätt teknik och slarv. Genom att springa med fotisättning på främre delen av foten ger i början extrem träningsvärk i vadmusklerna. Det är därför en god idé att öka upp distansen med det nya löpsteget successivt.

På övriga pass har vi även kört löpstyrka, intervaller där vi både jobbat 60 sek snabbt följt av 60 sek jogging, samt intervaller på kortare sträckor på vår måltid för milen.

I backträningen har vi jobbat med ett effektivt steg, samt att fortsätta springa efter backen är nådd.

Vi ska nu på fredag nöta Pålsjöbacken för att bli bekanta med den inför loppet samt sista gången ska vi gå på banan för att känna på den.

Ett tips för dig som vill springa är att gå med i en löpgrupp då man oftast tar ut sig lite extra när man springer med andra. Man får hjälp med tekniken samt att man oftast tränar sådant som många inte tar sig för att göra själva – som backar och intervaller och annat trevligt.

Lycka till med löpningen!

Jag kör här ett pass med fokus löpstyrka med mycket ben och core för IS Göta.

Is göta1 300x225 Löpning inför vårens lopp!

Inga kommentarer till "Löpning inför vårens lopp!"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

TAUDIEN TRAINING | 073 – 641 66 06 | MARLENE@TAUDIENTRANING.SE