BLOGG

Energi

Av Marlene i Kost, Motivation | december 6, 2013

Energi är ett ord som kan betyda väldigt mycket. Jag skrev för ett tag sen att jag skulle skriva om energi gällande kosten med våra byggstenar; kolhydrater, protein och fett. Vilket jag kommer till.

Men, ordet energi har annars framförallt innebörd för mig med energi som kommer inifrån. Fundera även på vad som ger dig energi? Vad får dig att må riktigt bra? Lägg då mycket tid på det – vad det än kan vara.

En sak som ger mig mycket energi är träning i alla dess former. Helst med goa glada kämpar omkring mig, eller folk som utmanar sig själva att prova träna något som man aldrig tidigare gjort och att få följa utvecklingen. Jag får energi på de pass där jag ser att alla gör sitt yttersta efter egen förmåga. Jag fick också massor energi när jag har tränat en grupp från kommunen nu under 12 veckor där deltagarna gjort tydliga framsteg varje vecka. I tisdags när sista passet var kom en av deltagarna till min lokal med huvudvärk och feber, men för att hon så gärna ville lämna en blomma till mig och för att berätta hur mycket jag inspirerat henne. Hur många av er har inte tänkt det om någon lärare, tränare, föreläsare, släkting, vän – vad det än kan vara – men inte berättat det för personen. Tänk om vi alltid skulle dela med oss av våra positiva tankar till varandra – vad mycket energi det skulle skänka. Jag brukar alltid utgå från att känner jag eller hör jag något positivt om någon så försöker jag förmedla det vidare, hör jag motsatsen och det inte är något som personen i fråga behöver känna till, så kan den informationen stanna hos mig.Försök tänk på att berätta för varandra hur mycket de betyder för er, i fall ni själva får energi av att någon berättar det för dig – förmedla det vidare.

Rektorn på skolan där jag jobbar brukar alltid prata om att fylla på varandras ballonger och jag tycker det är ett rätt bra uttryck. Att inte dra ner varandra i onödan genom att sticka hål på ballongen utan låta personen sväva genom att dela med sig av sin energi och fylla på ballongen med luft med jämna mellanrum. Försök tänk på detta och fyll på så många ballonger du bara kan.

För att återgå till energi gällande kosten så finns ju där mängder av ska och inte ska, ex du ska undvika kolhydrater, du ska bara äta måltidsersättning, 5:2 mm. Jag står fast vid att i det stora hela, så gå allt ut på att du ska göra av med lika mycket som du stoppar i dig för att hålla vikten – och om syftet bara är viktbalans, så spelar det ingen roll vad du stoppar i dig. Om vi även kommer till välmående, så säger jag som grund att man får prova sig fram och hitta en kost som passar en själv. Men i grunden tror jag på rena produkter, dvs inga hel eller halvfabrikat, inga konstgjorda produkter utan mer mot Paleo som är stenålderskost med mycket frukt, grönt, kött, frön och nötter mm. Dock utesluter även Paleo mejeriprodukter och baljväxter som jag själv anser som bra produkter. Då gäller de magra mejeriprodukterna, som t ex kvarg och keso som jag inte skulle kunna leva utan. Jag tror aldrig på att utesluta någon byggsten helt, kroppen behöver protein, kolhydrater och fett – alla har sina funktioner. Hjärnan behöver kolhydrater för att fungera optimalt och undviker man kolhydrater äter man oftast alltför mycket fett istället. Det gäller dock att välja rätt kolhydrater som mkt grova grönsaker, frukt, baljväxter. Heller inget ont av att äta pasta, ris och potatis – men i måttlig mängd och helst fullkorn.Att förbjuda något är sällan bra – utan lagom är bäst.

Så slutord, prova dig fram vad som får dig att må bra med kost, träning och livet – och glöm inte att leva livet däremellan!

 

 

 

Inga kommentarer till "Energi"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

TAUDIEN TRAINING | 073 – 641 66 06 | MARLENE@TAUDIENTRANING.SE